No Vull Pagar

VOLEM PAGAR EMBARGATS

Ajuda a la gent que ha fet novullpagar per tots i els han embargat.

IMPORTANT

El govern espanyol ha modificat les lleis per poder sancionar a les persones que deixin de pagar les autopistes.

No Vull Pagar

D'on neix i el perquè d'aquesta iniciativa.

Raons

Els motius del perquè ja no hem de pagar més en els peatges.

dimecres, 13 juny de 2012

Ara.Girona.cat: La plataforma #novullpagar demana als ciutadans que no paguin les multes i presentin recurs

Proposen "col·lapsar" l'AP-7 amb una marxa lenta a 70 km/h que creuarà l'autopista de nord a sud i que acabarà al peatge de Martorell.

                                    
    
   El membre de l'ANC, Jordi Pagès, alguns dels membres de la plataforma Guillem Carbó i Aida Àngel, i l'acalde de Vilablareix © ACN
La plataforma #novullpagar demana als ciutadans que han rebut les primeres multes que no les paguin i presentin recurs. Membres de la plataforma han assegurat que arribaran "fins al final" per demostrar que no hi ha base legal per multar els conductors que han optat per no pagar un peatge. "Fins que no hi hagi una sentència en ferm que digui que els multes són procedents, no pagarem", ha afirmat una membre de la plataforma, Aida Àngel. El moviment ha assegurat que "no hi ha desànim" i que continuaran convocant mobilitzacions ciutadanes per denunciar l'estat de les infraestructures a Catalunya. La pròxima serà una marxa lenta que creuarà l'AP-7 de nord a sud i acabarà al peatge de Martorell.
"Pagar una multa és com reconèixer la culpa", ha afirmat Aida Àngel que demana als conductors que segueixin el protocol fixat pel servei jurídic que assessora el moviment i que consisteix primer en identificar el conductor i presentar al·legacions i després, tan bon punt la multa sigui ferma, presentar recurs. A partir d'aquí, conclou la plataforma, arribaran fins on faci falta per demostrar que no hi ha fonament per multar els conductors que decideixen no pagar peatges. "Encara cap jutge s'ha pronunciat sobre si hi ha base jurídica o no per multar", han recordat els membres de la plataforma.

Trànsit ha rebut més de 55.000 denúncies de les quals ja ha tramitat més de 6.300 notificacions. Bona part d'aquestes estan pendents d'incoar-se perquè primer cal que el propietari del vehicle identifiqui el conductor que anava al volant durant l'acte d'insubmissió. La plataforma ha assegurat que encara no hi ha resolt cap recurs però que serà llavors quan el Govern "demostri" de "quin costat està", si de les concessionàries o de la societat civil que ha decidit no pagar per una infraestructura "més que amortitzada i pagada 10 vegades". La plataforma agraeix comptar amb el suport d'alguns partits i càrrecs polítics com el de l'alcalde de Vilablareix, David Mascort (ERC), que ha comparegut a la roda de premsa després de sumar-se també al #novullpagar.


Guillem Carbó, un altre membre de la plataforma, ha recordat que no és només una qüestió de "no voler" pagar, sinó que darrere de la reivindicació també hi ha una denúncia a la situació de les carreteres que haurien de ser "una alternativa" a l'autopista. Carbó ha recordat que des del 2008 han mort més de 70 persones en accidents a l'N-II i que afavorir les concessions a les autopistes implica que molts conductors "es juguin la vida i es deixin la pell" al volant.


Canvi de model de protesta


Per aquest diumenge, la plataforma ha organitzat una nova jornada de protesta que consistirà en deixar de pagar massivament els peatges. En aquesta ocasió, però, han optat per un canvi de format i, en comptes de fer un #novullpagar simultani a diversos peatges, preveuen concentrar-ho en el de Martorell. La intenció és que surtin dues marxes lentes, una a Figueres i l'altra a Amposta, perquè recorrin l'AP-7 a 70 km/h -gairebé el mínim que preveu el codi de circulació- i vagin tots plegats a sortir a Martorell.


El moviment assegura que no noten desànim entre els conductors i posen en dubte les dades que han aportat concessionàries i el mateix Govern.
 
 Font: AraGirona.cat 

elSingularDigital.cat: Giménez (Abertis): “Encara que vencin les concessions, els peatges no desapareixeran”

 
La concessionària denúncia els autors dels vídeos #novullpagar perquè atempten contra la intimitat dels seus treballadors.
 
 
          Josep Lluis Jiménez
 
El director general d’Abertis, Josep Lluís Giménez, ha avisat avui en una entrevista a TV3 a tots els usuaris de les autopistes catalanes molestos amb els peatges que “aquests no desapareixeran” encara que s’acabin les concessions existents perquè “una autopista mai s’arriba a amortitzar” i , per tant, es paga “amb peatges o amb impostos”.

“Els peatges no desapareixeran. Una cosa és arribar al venciment de la concessió i l’altre és que s’acabin els peatges”, ha assegurat Giménez. I ha posat com a exemple el cas del País Basc: “allà han acabat concessions i el govern ha seguit cobrant per continuar amortitzant l’autopista, ja que aquesta sempre té un valor d’ús”, ha insistit.


En aquesta mateixa línia, el director general d’Abertis ha assegurat “no comprendre” la campanya #novullpagar, ja que “tothom que entra en una autopista té una prestació de servei i, per tant, l’obligació de pagar”.


Giménez també ha negat que Abertis, que el 2011 va guanyar 225,7 milions d’euros exclusivament de les autopistes catalanes, no assumeixi cap risc. “Sumim riscos de demanda, riscos constructius, financers i hem de garantir uns mínims de qualitat”, ha concretat.


Respecte la polèmica amb la comunitat de Madrid, el director general de la concessionària ha afirmat que “mai s’ha plantejat un allargament de les concessions catalanes per solucionar el problema de Madrid” i ha assegurat que qualsevol ampliació d’una concessió d’una via catalana ha estat per haver fet prèviament millores, ampliacions o modificacions. “Albertis no ha tingut mai cap compensació gratuïta”, ha insistit.


Noves denúncies pels autors dels vídeos


Per altra, Giménez també ha informat que a part de les denúncies presentades contra els usuaris que s’han negat a pagar els peatges també s’han presentat 46 denuncies de caràcter penal contra els conductors que van filmar l’acció i van penjar el vídeo a internet “perquè amb aquest gest els nostres treballadors han vist alterats els seus drets a la imatge”.


Finalment, el director general d’Abertis ha anunciat que han demanat per aquest cap de setmana l’actuació dels mossos d’Esquadra ja que la nova acció del moviment #novullpgar podria acabar amb una marxa lenta que obstruís la circulació, segons informació de la concessionària.


180.000 euros de pèrdues a causa de la campanya


Poques hores més tard d'aquesta entrevista, el mateix director general ha fet públiques en un acte a Granollers les darreres dades de les sancions per impagament. En total s’han registrat 59.996 casos d'impagament, un 0,21% del total de les transaccions, la qual cosa ha suposat una pèrdua de 180.000 euros a Abertis.


Els gairebé 60.000 casos d'impagament corresponen a uns 25.000 usuaris, 10.000 dels quals acumulen més d'un cas d'impagament (uns 4,5 impagats de mitjana), i els altres 15.000 han comès aquesta infracció una vegada, segons dades d'Abertis, que gestiona la majoria de les vies de peatge a Catalunya.
 
 

Reagrupament Gironès: Cap de setmana de mobilitzacions a favor del desdoblament de l’N-II i contra els peatges abusius a l’autopista

Cap de setmana de mobilitzacions a favor del desdoblament de l’N-II i contra els peatges abusius a l’autopista.

 

     


Reagrupament participarà a les comarques gironines en l’acte que es portarà a terme dissabte a Bàscara a les 12 del migdia per demanar una carretera N-II desdoblada i en condicions dignes Diumenge, els associats gironins de RCat també estan cridats a participar en el tercer #novullpagar, que tindrà lloc arreu del país.

El cap de setmana vinent, els associats de Reagrupament de les comarques gironines tenen dues cites importants en defensa d’una xarxa viària gratuïta i en condicions dignes. És a dir, pròpia d’un país del Primer Món, que és el que ha d’aspirar a ser la nació catalana en tots els àmbits.

En primer lloc, el dissabte 16 de juny es portarà a terme a Bàscara, a partir de les 12 del migdia, una mobilització en defensa de l’N-II; pel desdoblament d’aquesta via de comunicació de vital importància per a les comarques gironines i per la finalització de les obres. Aquesta acció ha estat convocada per la coalició independentista al Congrés dels Diputats, que formen ERC, Reagrupament i Catalunya Sí, per diverses organitzacions sindicals i per les JERC.

En relació amb aquesta convocatòria, el coordinador de Reagrupament a les comarques gironines i regidor de l’Ajuntament de Girona, Carles Bonaventura, ha fet una crida a fer que “la mobilització sigui massiva, ja que cal donar una resposta a l’Estat espanyol, al seu menyspreu, a la seva manca d’inversió a les nostres comarques i en el conjunt de Catalunya, al seu espoli perpetu, a la seva voluntat expressa per mantenir-nos amb unes infraestructures pròpies d’un país del Tercer Món. Espanya cada cop té més clar que serem un país independent i per això cada vegada invertirà menys en territori català. Hem d’anar per feina i fer que tots els recursos que generem els catalans és quedin a Catalunya, cosa que només serà possible amb la independència. Tota la resta és perdre el temps”, va sentenciar el regidor reagrupat.

Diumenge, tercer #novullpagar

Per altra banda, el diumenge 17 de juny tindrà lloc la tercera onada de la campanya del #novullpagar, a la qual Reagrupament dóna suport. En aquest sentit, des de RCat es fa una crida a participar en aquesta tercera convocatòria col·lectiva dels organitzadors de la iniciativa i a donar resposta als abusos d’Abertis.

En aquest sentit, la coordinadora de les executives comarcals del Gironès i el Pla de l’Estany de Reagrupament, Rosa Cruz, ha manifestat que “no pot ser que en moments de crisi com els actuals, quan moltes famílies ho passen malament, a Catalunya hi hagi una companyia que continuï tenint beneficis estratosfèrics a costa dels diners que les catalanes i els catalans ens veiem obligats a pagar quan agafem l’autopista perquè les vies gratuïtes es troben en un estat lamentable. Això s’ha d’acabar”.


Font: Reagrupament

TV3: Avui a "Els matins" hem entrevistat Josep Lluís Giménez, director general d'Abertis.


Giménez: "Totes les modificacions, millores i ampliació de les carreteres comporten un allargament de la concessió"







Font: TV3

VilaWeb: El #novullpagar li ha costat 180.000 euros a Abertis

Hi ha hagut 60.000 casos d'impagament, segons la concessionària.


                        


La concessionària d'autopistes Abertis ha quantificat l'impacte econòmic de la campanya #novullpagar en 180.000 euros, amb 59.996 casos d'impagament. Això suposa, segons l'empresa, un 0,21% del total de transaccions que s'han fet des del començament de la campanya. Així ho ha explicat en una trobada amb periodistes el director general d'Autopistes d'Abertis, Josep Lluís Giménez, just quan falten quatres dies per a la tercera convocatòria col·lectiva de la campanya d'insubmissió als peatges.

Abertis diu que ja s'han tramitat 45.776 denúncies, de les quals quaranta-sis són per la via penal perquè tenen a veure amb els drets dels treballadors de l'empresa. També ha informat que, de dilluns a divendres, cada dia hi ha 500 casos d'impagament; i els caps de setmana arriben a un miler. I dues dades més: Entre les denúncies tramitades, hi ha 25.000 conductors que han passat el peatge sense pagar, dels quals 10.000 són reincidents.


Font: VilaWeb

Ara.cat: Abertis: "Una infraestructura mai s'arriba a amortitzar, perquè és un patrimoni que s'ha de mantenir"


El director de la consessionària d'autopistes, Josep Lluís Giménez, diu que no creu que els peatges desapareguin.


El director general d'Abertis Autopistes, Josep Lluís Giménez, ha justificat aquest dimecres l'allargament de les concessions a les autopistes perquè ha dit que és la manera de garantir-ne el seu manteniment. "Una infraestructura mai s'arriba a amortitzar, perquè és un patrimoni de l'Estat que s'ha de mantenir", ha dit en una entrevista a 'Els matins' de TV3. De vegades, fins i tot, ampliant-ne el seu recorregut, com és el cas de l'autopista del Maresme. Giménez ha reconegut que Abertis va guanyar l'any passat 700 milions d'euros, prop de 226 milions en les autopistes catalanes. "Els beneficis d'avui són inversions de demà", ha justificat el director de l'empresa.

"El negoci d'Abertis és gestionar una infraestructura a llarg termini on nosaltres fem una inversió inicial, que requereix uns llargs volums d'inversió, i una inversió continuada, que permet mantenir aquesta infraestructura", ha explicat Giménez. "Gestionem una infraestructura que és un bé públic i hem de garantir uns nivells de qualitat, seguretat i confort".

El director general d'Abertis Autopistes ha sortit al pas així de les crítiques dels últims mesos pel model de peatges català i del greuge amb la resta de l'Estat. Dels 2.000 quilòmetres que hi ha de peatge a l'Estat, 696 quilòmetres són a Catalunya. Aquest diumenge la plataforma #novullpagar ha convocat una nova protesta massiva per no pagar els peatges catalans; és la tercera.

Segons les dades que ha donat Josep Lluís Giménez, hi ha hagut gairebé 59.000 impagaments als peatges catalans els últims dies arran de la campanya. 10.000 d'aquests casos són de conductors reincidents. Uns 15.000 només han deixat de pagar un sol cop. Abertis ha presentat més de 45.000 denúncies.

Giménez ha defensat el sistema de peatges i, en tot cas, ha dit que la decisió de mantenir-los o no correspon a les administracions, que "han de presentar solucions globals i no només si paguem o no paguem el peatge". Ell ha dit, però, que no creu que els peatges desapareguin.

"Si volem mantenir unes infraestructures amb uns nivells estàndards europeus, el millor sistema és el peatge", ha dit. I ha recordat que les autopistes, "o es paguen en peatges o per impostos". "El pagament per ús és el més just i Europa va per aquest camí".


Font: Ara.cat

Esquerra - País Valencià: Tercer #novullpagar popular, el 17 de maig


Diverses entitats, organitzacions i partits polítics fem una crida a la societat valenciana perquè se sume de nou públicament a la campanya #novullpagar. El proper 17 de maig, diumenge, se’n celebrarà la tercera edició popular.

D'aquesta manera volem mostrar el rebuig a continuar pagant unes infraestructures que ja hem pagat sobradament amb els nostres impostos des de la seua construcció i que estan àmpliament amortitzades amb els elevadíssims preus dels peatges i els favors dels diferents governs que n’han anat ampliant contínuament les concessions. A més, volem denunciar que aquesta situació és un greuge comparatiu amb d’altres territoris de l'estat espanyol que gaudeixen d'infraestructures públiques de qualitat sense haver de pagar peatges.


D'aquesta manera, els convocants fem una crida a participar, el proper 17 de juny, diumenge, a la nova jornada de mobilització popular davant dels principals peatges del País Valencià (Sagunt, Algemesí, Xeresa, la Vila Joiosa o Benicarló). Per a aquesta tercera jornada reivindicativa i festiva, hi ha previst un esmorzar popular després del #novullpagar col·lectiu.


Els representants de les entitats adherides a la campanya han remarcat que a hores d’ara no els consta que cap dels participants als #novullpagar populars, ni cap dels valencians i les valencianes que quotidianament i amb normalitat practiquen el #novullpagar, haja rebut cap multa o requeriment, i recalquen que el fet de no pagar el peatge no és cap delicte o falta. Igualment, han recordat que ofereixen cobertura legal conjunta mitjançant Prou Peatges si arribara algun requeriment als participants en la iniciativa.


Les entitats convocants, a més, han exigit la supressió dels actuals peatges, ja que les autopistes estan sobradament amortitzades i ara els usuaris paguen únicament per a engreixar els comptes de les concessionàries de les autopistes mentre, alhora, es desenvolupen noves infraestructures que serien innecessàries si s’alliberaren les vies existents, com és el desdoblament de la N-340 a Castelló, a Oliva o a Benissa, que comporten, a sobre, un impacte innecessari per al nostre territori.


Ja n’hi ha prou, de peatges abusius. El 17 de juny ho tornarem a dir ben clar: #novullpagar.


–-
Esquerra Unida del País Valencià
Esquerra Republicana del País Valencià
Moviment de Defensa de la Terra
Partit Socialista d'Alliberament Nacional
Solidaritat per la Independència
Intersindical Valenciana
Societat Coral El Micalet   


Font: Esquerra

ACN: La Plataforma #novullpagar demana als ciutadants que no paguin les multes i presentin recurs


Proposen "col·lapsar" l'AP-7 amb una marxa lenta a 70/km hora que creuarà l'autopista de nord a sud i que acabarà al peatge de Martorell.

La Plataforma #novullpagar demana als ciutadants que han rebut les primeres multes que no les paguin i presentin recurs.

Membres de la plataforma han assegurat que arribaran "fins al final" per demostrar que no hi ha base legal per multar als conductors que han optat per no pagar un peatge.

"Fins que no hi hagi una sentència en ferm que digui que les multes són procedents, no pagarem", ha afirmat un membre de la plataforma, Aida Àngel.

El moviment ha assegurat que "no hi ha desànim" i que continuaran convocant movilitzacions ciutadanes per denunciar l'estat de les infraestructures a Catalunya.

La pròxima serà una marxa lenta que creuarà l'AP-7 de nord a sud i que acabarà al peatge de Martorell.


Font: ACN

El Punt AVUI: Abertis ‘#nopotpagar'?


La campanya #novullpagar contra els peatges ha tingut un èxit sorprenent i ha obert diversos debats interessants.  És saludable per exemple que es parli amb maduresa sobre com es paguen les infraestructures i que s'aclareixi que fòrmules políticament fàcils com ara les autovies i els peatges a l'ombra són econòmicament i socialment injustes. Un dels debats oberts ha estat el rol d'Abertis. Abertis va sorgir de la fusió entre les autopistes catalanes i valencianes fa 10 anys.

Ha anat creixent des de llavors, amb episodis d'èxit com ara l'adquisició de les autopistes franceses i altres de menys brillants com per exemple els intents de diversificació en logística o aeroports.  El problema clau d'aquesta estratègia ara abandonada era la impossibilitat de trobar negocis tant rendibles com el negoci base d'Abertis.

Aquesta base la formen les autopistes catalanes, on la concessió inicial està amortitzada fa anys i l'empresa guanya uns 81 cèntims per cada euro que ingressa.  Aquest fabulós negoci s'ha fonamentat en diversos acords amb la Generalitat i el Ministeri de Foment d'increment de tarifes, compensacions i extensions del termini de concessió, clarament lesius per als interessos públics.  Per exemple, l'increment de tarifes del 2012 per sobre de l'IPC suposa un regal de més de 25 milions d'euros a la concessionària en valor actual net, ja que la Generalitat no paga un hipotètic lucre cessant calculat en condicions molt avantatjoses.

Però Abertis té un endeutament de 14.500 milions, unes sis vegades el seu Ebitda anual, quan se sol considerar un cas de sobreendeutament els múltiples superiors a tres. En negocis concessionals, és habitual l'ús de deute per millorar la rendibilitat per a l'accionista, però en el cas d'Abertis, la fi de les concessions és massa propera i el deute massa gran.  Amb un Ebitda de 2.450 milions, Abertis ha d'afrontar cada any 640 milions en interessos, 250 en impostos, 260 en inversions de reposició i uns 510 en dividends.

Això deixa menys de 800 milions anuals per repagar el deute de 15.000, molt per sota de les amortitzacions de principal mitjana de 1.245 milions anuals dels propers cinc anys i clarament insuficient per reduir la pilota de deute abans que s'acabin les concessions catalanes el 2021. Aquesta data ja incorpora els 17 anys que es van estirar les concessions que vencien el 2004.

Si bé es podria retallar el dividend, la situació dels seus accionistes fa difícil aquesta possibilitat.  De fet, en el darrer any s'ha decidit dirigir la majoria d'extraordinaris cap a la remuneració de l'accionista o cap a ajudar ACS a sortir. Amb aquestes prioritats, els números de repagament del deute no acaben de quadrar. Si bé alguns dels seus usuaris practiquen el #novullpagar, Abertis sembla encaminar-se al #nopotpagar amb el seu deute financer.  És significatiu en aquest aspecte que, tenint en compte, la certesa del negoci (termini finit, ingressos poc volàtils) es decidís endeutar l'empresa per sobre de les seves possibilitats. Llevat que els gestors de fa uns anys pensessin que les concessions serien eternes.


Font: ElPuntAVUI

Nació Digital: Autopistes: 711 MEUR d'ingressos i 90 MEUR en manteniment

 

SI branda les xifres que la Generalitat aporta sobre les concessions.

 

   

 Bertran, aquesta tarda al Parlament. Foto: Rafa Garrido


El diputat de SI, Uriel Bertran, ha denunciat aquesta tarda que el Govern de CiU “no està a l'alçada del que s'espera” perquè, segons el seu criteri, impedeix debatre la realitat dels peatges a Catalunya.

Des dels faristols del Parlament, Bertran ha subratllat que la Generalitat ha xifrat el cost del manteniment deles autopistes catalanes en 90 MEUR anuals, "un cost que comparat amb els 700 MEUR que recapta Abertis, és mínim, i que permetria la gratuïtat de les autopistes per als catalans".
Aquesta era la intenció del projecte de llei de supressió de peatges que els independentistes han vist com la Mesa rebutjava aquest matí.Un rebuig que els independentistes critiquen per la "utilització barroera" del reglament.

De fet, SI no s'ha quedat de braços plegats i ha tornat a presentar el projecte de llei afegint una clàusula que desplaça en el temps la possible despesa que pogués ocasionar, donat que aquest ha estat l'argument que la mesa ha al·legat, a instàncies del Govern, per fer enrere la proposta de Solidaritat. Fins i tot, SI proposa un "peatge per a camions de gran tonatge de pas per Catalunya amb origeni destinació de les mercaderies fora de Catalunya” que segons els seus càlculs ja ingressarien els 90 milions d'euros del cost del manteniment de les autopistes.


 

Cinco días: Fomento modifica acuerdos con Abertis por orden de Bruselas

 

Fomento ha recortado en siete años las expectativas de plazo de explotación de Abertis en su tercera autopista española por ingresos, la AP-6, que va de Villalba (Madrid) a Adanero (Ávila), y sus enlaces con las ciudades de Segovia y Ávila. El ministerio ha ejecutado una sentencia del Tribunal de Justicia de la UE en la que se acusa al Gobierno de haber vulnerado en el pasado directivas sobre contratación pública.

 

           Fomento modifica acuerdos con Abertis por orden de Bruselas  

Fomento modifica acuerdos con Abertis por orden de Bruselas . Túnel bajo la sierra de Guadarrama, incluido en la AP-6 que va de Villalba (Madrid) a Adanero (Ávila). - EFE


El Ministerio de Fomento va a vigilar al máximo que las modificaciones significativas en los contratos de concesión de carreteras derivados de grandes obras (un 5% por encima del presupuesto de construcción, según la Ley de contratos) supongan la puesta en concurso de la infraestructura afectada. De este modo trata de evitar que se repita un caso como el que ha llevado al Gobierno a modificar un importante contrato firmado en pasadas legislaturas con Abertis, con toque de atención de la Comisión Europea incluido.

La operadora de infraestructuras gestiona la autopista AP-6 entre Villalba y Adanero, así como los tramos que van desde esta carretera hasta Segovia (AP-61) y Ávila (AP-51), a través de la filial Iberpistas. Estas dos últimas concesiones, que incluyeron la construcción de ambas, se obtuvieron en noviembre de 1999 por un plazo de 32 a 37 años, que será fijado definitivamente en 2019 en función del tráfico real que soportan. De forma paralela, Abertis renovará en 2018 el contrato de conservación y explotación del tramo Villalba-Adanero.

El hecho es que la Dirección General de Carreteras ordenó la modificación del proyecto de construcción con nuevas actuaciones por 89 millones que se compensan a través de mejoras tarifarias. Abertis emprendió en 2010 una serie de actuaciones en la AP-6 que incluyen un tercer carril por sentido a lo largo de 20,5 kilómetros y la construcción de un tercer túnel reversible bajo la sierra de Guadarrama. Las obras deberían completarse tras el próximo verano.

Antes del arranque de los trabajos se contempló que el esperado aumento de capacidad de la autopista generaría problemas en el entorno de Madrid por la A-6, convirtiendo ese área en un embudo. Por ello, Abertis ofreció y ejecutó la ampliación de la autovía con un cuarto carril por más de 100 millones.

El acuerdo entre Administración y empresa para acometer obras de tal calado llegó al Tribunal de Justicia de la UE (TJUE), donde el Gobierno se llevó un correctivo. El órgano judicial apreció, en sentencia del 22 de abril de 2010, la "vulneración por parte de Fomento de directivas comunitarias sobre contratación pública al no haberse publicado en el pliego de cláusulas administrativas del concurso la totalidad de las obras a ejecutar por el concesionario".

El problema es que Abertis se hizo cargo de renovar la A-6, cuando esa vía no está incluida en su concesión, siendo recompensada en la AP-6. El anterior Ejecutivo se comprometió hace un año a enmendar su falta. Pero finalmente ha sido el actual equipo de Fomento el que ha ejecutado la sentencia del TJUE y la propuesta del anterior Gobierno.

Esta consiste en reducir en siete años el periodo concesional a Abertis en la AP-6 (la empresa factura más de 100 millones anuales en esta infraestructura). El plazo definitivo se conocerá a finales de 2018 y será entonces cuando se valore el perjuicio para la compañía (principalmente el lucro cesante, que a día de hoy se calcula en función del beneficio medio de los últimos cinco ejercicios).

El siguiente paso será licitar la autopista por los citados siete años. Si el presupuesto de adjudicación es menor que la compensación que se establece para Abertis, será esta última la que siga operando. Si es mayor, Abertis cobrará y la infraestructura cambiará de manos.


Font: Cinco Días