No Vull Pagar

VOLEM PAGAR EMBARGATS

Ajuda a la gent que ha fet novullpagar per tots i els han embargat.

IMPORTANT

El govern espanyol ha modificat les lleis per poder sancionar a les persones que deixin de pagar les autopistes.

No Vull Pagar

D'on neix i el perquè d'aquesta iniciativa.

Raons

Els motius del perquè ja no hem de pagar més en els peatges.

dimecres, 2 maig de 2012

Abertis guanya 135 milions als peatges catalans en tres mesos

El grup va ingressar 172 milions el primer trimestre


Abertis va guanyar 135 milions d'euros a través de les seves tres concessionàries de peatges a Catalunya durant el primer trimestre de l'any. El grup va invertir 36 milions a les autopistes que gestiona.
Abertis és, amb diferència, el primer operador del mercat català dels peatges. El grup català participat per La Caixa (en un 28%) i pel fons britànic de capital risc CVC (15%) controla a Catalunya una xarxa d'autopistes de gairebé 600 quilòmetres de longitud a través de tres concessionàries: Acesa -el germen del grup Abertis, nascut l'any 2003-, Invicat i Aucat.
Els peatges d'aquestes tres companyies (que aglutinen les autopistes AP-7, AP-2, C-31, C-32, C-33 i els túnels del Garraf) van sumar uns ingressos de 172 milions d'euros durant el primer trimestre del 2012 i un benefici brut d'explotació (ebitda) de 135 milions d'euros, segons la presentació de resultats de la mateixa companyia.
Aquesta relació entre ingressos i beneficis evidencia una rendibilitat altíssima del negoci dels peatges, almenys en el cas d'unes instal·lacions que fa dècades que funcionen i que es poden considerar amortitzades. No obstant, la lògica del negoci indica que per recuperar la inversió inicial, molt elevada per la mateixa naturalesa dels projectes, s'ha de deixar marge a les concessionàries per explotar les infraestructures durant prou temps.
Els períodes de concessió d'Abertis expiren el 2021 (Acesa i Invicat) i el 2039 (Aucat). Durant el primer trimestre de l'any Abertis ha invertit a les seves autopistes catalanes 36 milions d'euros.
Compensacions
Acesa va tancar el primer trimestre de l'any amb una facturació de 153 milions d'euros, un 5,7% més que en el mateix període de l'any anterior. El seu benefici brut d'explotació va créixer un 5,5%, fins als 121 milions. Aucat, concessionària dels túnels del Garraf, va facturar 19 milions, un 4,9% menys, i va guanyar un 5,6% menys, fins als 14 milions.
L'increment d'ingressos i beneficis d'Acesa, tot i registrar un clar descens del trànsit (del 9,3%), es justifica per la contribució dels convenis de compensació del ministeri de Foment i la Generalitat per l'ampliació de l'AP-7 i la C-32, que van aportar 35 milions d'euros, i per l'increment de les tarifes dels peatges en un 4,9%.
A més d'aquestes concessionàries, Abertis té un 23,7% d'Autema, l'altra concessionària privada que opera a Catalunya, controlada en un 76% per Ferrovial. Aquesta empresa gestiona l'autopista Sant Cugat-Terrassa-Manresa. Va ingressar 19,8 milions d'euros entre el gener i el març d'aquest any i va obtenir un benefici brut d'explotació de 18,1 milions.
Abertis acaba de vendre al Govern el 37% que tenia al túnel del Cadí amb l'objectiu d'optar a la privatització de Tabasa (gestora dels túnels de Vallvidrera), després que la Generalitat fusioni aquesta concessionària amb la del Cadí i vengui la companyia al sector privat.
Font: Ara.cat

Una conductora trenca el protocol d'Abertis per als #novullpagar

Reyes Hernández, aturada fins que no li han assegurat que no denunciarien el titular del vehicle



Una conductora que no ha volgut pagar el peatge de Martorell s'hi ha estat hora i mitja aturada fins que no li han assegurat que no denunciarien el propietari del vehicle que conduïa. 'Els he trencat el protocol', diu a VilaWeb Reyes Hernàndez, que explica que ha esperat que arribéssin els mossos i que ha presentat una reclamació a Abertis. Finalment, l'empresa li ha garantit de paraula que la denuncia no aniria al titular del vehicle.
'Qui no vol pagar no és el propietari del cotxe, sinó la conductora', diu. Hernàndez explica que després de negar-se a pagar el peatge, el cobrador ha anotat la matrícula del cotxe i ha posat el semàfor en verd. Però no ha volgut passar fins que no li asseguressin no denunciarien el titular del vehicle sinó a ella. 'Els he donat el DNI, però m'han dit que no el podien agafar perquè no constava en el protocol'. És per això que ha trucat els mossos, que han trigat una hora i mitja a arribar.'
Els mossos han dit a Hernàndez que era obligatori donar la matrícula i que si no marxava del peatge, denunciarien el titular del vehicle per obstaculitzar la via pública. La dona ha demanat que li garantissin que si se n'anava, la denúncia per no pagar aniria a ella, i no al propietari del vehicle: 'Tinc la paraula d'Abertis, que s'ha negat a garantir-ho per escrit'. Hernàndez ha presentat una reclamació i després, al cap d'una hora i mitja, ha marxat.
Els treballadors d'Abertis segueixen el protocol d'apuntar la matrícula dels vehicles que es neguen a pagar i deixar-los passar. La companyia pot enviar les denúncies al Servei Català de Trànsit, que, tal com ha ditavui el conseller de Territori, Lluís Recoder, les tramitarà.
Font: Vilaweb

Massive disobedience campaign #novullpagar hits highway toll booths

Thousands of drivers in Catalonia and Valencia protest against fiscal discrimination from Spain by refusing to pay



Following the grassroots campaign #novullpagar (the Twitter hashtag which means ‘I don’t want to pay’ in Catalan) thousands of drivers refused to pay at highway toll booths on Labour Day, May 1. Drivers were asked to identify themselves by highway company workers but in most cases they were allowed to pass through after a few minutes. In several areas pre-organized lines of cars headed together to the toll plazas, collapsing them. Police did not intervene.

The movement started some weeks ago after the Spanish government announced they planned to eliminate the   tolls from the very few remaining toll highways around Madrid by allowing the highway companies to extend their rights over Catalan toll highways. Almost all the highways around Barcelona and Valencia are toll roads while almost every highway around Madrid is free. Catalans have claimed discrimination and protested the situation for years.
The Catalan nationalist government (CiU party is a member of theEuropean Liberal-Democrats) issued a statement late Saturday which expressed ‘sympathy’ towards the movement at the same time as it warned drivers not to follow the campaign or risk being fined 100 euros. On Sunday and Monday some high-level ministers argued that the Catalan police are obligated to fine drivers if highway owners ask them to do so. While highways are owned by the state, their management is in the hands of private companies, the most important of which is linked to the giant Catalan bank, La Caixa. The Catalan government came under pressure from the highway owners last week. But even these companies expressed some ‘understanding’ about the campaign given the obvious discrimination Catalan and Valencian drivers face.
The campaign is one more expression of the surge of the pro-independence movement in Catalonia. The fiscal discrimination against Catalonia has been one of the major issues highlighted not only by pro-independence campaigners but also by universities and the Catalan government. In the last 24 years, out of every euro collected by Spanish authorities in Catalonia, just 40 cents were spent there. This situation is unmatched anywhere in the world and has been labeled by Catalan writers as fiscal plunder.
Social networks played a major role in the events last week leading up to May 1. Several drivers who refused to pay filmed the scenes at the tollbooth with their phone cameras and then uploaded them to websites such as YouTube. They also used Twitter to share their discussions with highway employees and in some cases with Catalan police. In Valencia and the Balearic Islands, the Spanish police are in charge of the roads so the Guardia Civil was identifying the drivers. In Majorca the only toll road is at the Tunel of Sóller and a group called Albaïna was also protesting there. 
Teams of lawyers are ready to fight against any possible lawsuit by the highway management companies. It will be difficult for the companies to win in court as the arguments they are using have already been put in question. A legal loophole might allow drivers to avoid penalties altogether: there is no piece of legislation that contemplates a refusal to pay tolls as an offence.
The Catalan Minister for Territorial and Sustainability Policies, Lluís Recorder, has said he will ask Parliament to debate the situation and is asking the political parties to find a way to stop the toll discrimination. But the Spanish government, which is facing major pressure about the budget from European authorities, is not expected to make the case a priority.
The #novullpagar movement is asking drivers to keep refusing to pay, even after May 1. 

Font: vilaweb

#Novullpagar l’1-M, un tsunami contra els peatges


La revolta dels peatges ja ha aconseguit aturar, de moment, l’allargament dels peatges per salvar les radials de Madrid i despertar el Grup de Treball sobre peatges del Parlament


“Si només ho faig jo no passarà res, si ho fem tots no sabran què fer” aquestes paraules marquen l’èxit de la campanya, un èxit mesurat per la preocupació que ha creat en el Govern de la Generalitat, en la concessionària i en el Govern  Espanyol, la campanya deixa al descobert el capitalisme més salvatge que representa el model de peatges instaurat a Catalunya. Pagar sense fi, malgrat que les autopistes s’han amortitzat 20, 30 i fins a 50 vegades. Per cada 100€ recaptats, 75€ són repartits entre els accionistes, espoli sense contemplacions.
Si tant sols 1500 insubmisos als peatges han aturat que els catalans paguéssim les autopistes de Madrid, que no faríem amb 25.000? 

El Ministeri de Foment i ABERTIS tenien molt avançat l’acord per salvar les ruïnoses autopistes de Madrid a canvi d’allargar les concessions de les autopistes catalanes, les més rendibles del món. Un #Novullpagar ha aturat, ni que sigui de moment, aquest nou espoli que volien perpetrar el Govern Espanyol i ABERTIS.

El #Novullpagar obliga al Govern a convocar el Grup de treball sobre peatges

Desprès de molt de temps sense reunir el Grup de treball sobre peatges el Govern de la Generalitat s’ha vist obligat a convocar una reunió d’urgència pel proper 14 de maig. El grup de treball sobre peatges està format pel Govern de la Generalitat, les concessionàries, els Grups Parlamentaris i les Cambres de Comerç, i va ser creat per trobar una sortida a un model de peatges injust per a Catalunya. Fins al moment el Grup de Treball no va donar solucions a les demandes ni a les queixes per l’abús del peatges. Mai és va tractar el problema de fons, que són unes concessions abusives per l’erari públic.

El #Novullpagar és la revolta social més important dels darrers anys

Molt de parlar del moviment dels indignats, i com a resultat poques coses s’han mogut o han canviat, més aviat tot el contrari, més retallades que mai, en canvi  uns dies de #Novullpagar i moltes coses s’han mogut, reaccions dels governs, criminalització del moviment, tàctica de la por, silenci comunicatiu, o manipulació informativa, i gabinets de crisi a l’empresa i als governs. Un motiu més per entendre la por dels governs, partits polítics, empresaris i sindicats a un moviment com aquest carregat de raons.

Font: Directe.cat
Última actualització Dimarts, 1 de maig de 2012 05:00 h 

Un mal conveni impulsat per l’ex Conseller Nadal atorga 35 milions a ABERTIS


L’ampliació de l’autopista del Maresme li costarà a la Generalitat milions d’euros, que acabaran a les butxaques d’ABERTIS


El conveni signat pel Conseller Joaquim Nadal i ABERTIS per ampliar l’autopista del Maresme per damunt del riu Tordera garantia a la concessionària compensacions en cas de reducció del pas de cotxes. Segons publica ABERTIS (pagina 7 del document, part inferior)  el conveni li representa per l’any 2011 uns ingressos addicionals de 35 milions d’euros. Fins al final de la concessió la xifra pot ser espectacular. Recordem que aquest conveni és semblant al que va signar el Ministeri de Foment per l’ampliació de l’AP-7 amb un cost de 2.000 milions denunciat pel directe!cat.
Excessos com aquests han comportat la revolta dels peatges

Un cop més es demostra que las grans corporacions acaben guanyat la partida als governs, o tenen més informació o millors advocats, o els governants dormen a la palla, perquè sinó no s’entén com és poden signar convenis tants costosos per l’erari públic. Seria de justícia que els seus responsables polítics demanessin disculpes, o encaixessin el cost dels seus errors.

Joaquin Nadal va fer un article al diari el Punt-Avui “el greuge incessant”  on tant sols recordava el conveni entre l’Estat i Abertis, però  amagava el conveni que ell com a conseller va signar a l’any 2009 per ampliar l’autopista del Maresme, malgrat que en aquell moment ja es començava a saber el resultat negatiu del conveni de l’AP-7, recordem que a l’any 2008 el saldo de compensació de Foment a ABERTIS ja va ser de més de 50M€. Avui ja sabem que aquell conveni ens costarà molts milions, de moment 35 milions d’euros en un any. Mentrestant el PSC és contrari al #novullpagar
Font: Directe.cat Última actualització 30/04/12

El “no vull pagar” es va encomanant

Centenars de gironins van aconseguir col·lapsar l'accés de Girona Sud i els operaris van deixar passar els conductors sense cobrar-los ni anotar de les matrícules dels cotxes

Foto: LLUÍS SERRAT.

Els Mossos van estar vigilant, però no van intervenir
Centenars de gironins van protagonitzar ahir una campanya popular d'impagament sense precedents a Catalunya. A les dotze del migdia, i en resposta a la convocatòria de la plataforma Prou Peatges amb la campanya #novullpagar, molts conductors de la demarcació d'altres indrets de Catalunya van arribar expressament, i no pas perquè tornessin del pont de maig, fins al peatge de Girona Sud amb la clara intenció de passar sense pagar. Fent onejar senyeres, estelades, fent sonar els clàxons i amb crits a favor de la independència i d'una Catalunya lliure, els cotxes van formar una llarga cua que va ocupar tota l'entrada sud fins arribar a l'AP-7. Si bé inicialment els operaris d'Acesa anotaven les matrícules dels cotxes, un quart d'hora després el col·lapse era de tal magnitud que es van veure obligats a canviar d'actitud, i es van limitar a recollir els tiquets i a anar obrint la barrera. Es tractava que la circulació tornés a fluir i l'entrada a l'autopista es desbloquegés.

Un cop passat el peatge, un grup de simpatitzants amb la causa, juntament amb militants d'ERC i de Solidaritat Catalana per la Independència, obsequiaven els conductors amb un fort aplaudiment i una emocionada salutació. Els agents dels Mossos d'Esquadra van estar vigilant durant tota l'estona.
Des de primera hora del matí i fins a les dues de la tarda, Abertis va registrar 2.500 casos d'impagament als catorze peatges de Catalunya on s'havia convocat l'acte de protesta. Els ciutadans que ahir van participar en la campanya es mostraven orgullosos de prendre part en aquesta gesta i la majoria van assegurar que allò no era només una flor d'un dia, sinó que estaven disposats a continuar sense pagar els peatges quan circulessin per autopistes de Catalunya. I no només per deixar palesa la situació d'indignació amb les concessionàries i els governs de torn, sinó també per donar a conèixer a la resta de l'Estat espanyol i d'Europa aquesta situació de discriminació.

I a cap els fa por les possibles represàlies en forma de multes. “Estem cansats de ser la caixa de la resta de la Península. Aquestes autopistes estan pagades des de fa anys i si fan falta diners, que els vagin a recaptar on no paguen”, va declarar Jordi Torras, de la Plana de Vic. “Hem de pagar unes autopistes que han estat amortitzades cinquanta vegades i per a l'únic que serveixen és per enriquir unes quantes empreses privades amb el consentiment del govern sigui del color que sigui. Jo ja no penso pagar cap més peatge!”, va afirmar amb contundència

Ferran Artigas, de Lloret de Mar. “Ha arribat el moment que el govern senti la veu del poble, perquè no ens escolten. Ells estan en el poder perquè els l'ha donat el poble, però el poble els el pot treure. Ens hem de fer sentir i dir prou una vegada per totes”, va raonar, en clau clarament electoral, Anna Maria Boix, veïna també de Lloret de Mar.

Guillem Carbó, de l'Empordà, troba completament injust que, a causa de la falta d'inversions públiques a les carreteres i el mal estat que presenten, la gent hagi de fer servir les autopistes per motius de seguretat i de mobilitat. “Tant l'N-II com la C-35 són una autèntica vergonya, i ens veiem obligats a passar per les autopistes. Com que no podem anar cada dia a protestar a la plaça Sant Jaume, no pagar és l'única forma de protesta que podem exercir”, va afirmar.

Molts dels conductors que van participar en aquest acte de protesta van tornar a entrar a l'AP-7 i es van dirigir fins a la sortida de Riudellots de la Selva, on també es van formar cues i es van acabar aixecant les barreres. I una situació semblant es va produir al peatge de Figueres Sud de l'AP-7.
 
El govern està al poder perquè el poble li ha donat, però el poble l'hi pot treure. Ens hem de fer sentir. I dir prou.
Anna Maria Boix
Veïna de Lloret de Mar
 
Això és una presa de pèl i hem de dir prou a moltes coses. Serem bons veïns; estiguin tranquils, espanyols
Josep Maria Boix
veí de FalGons
 
Les carreteres són una vergonya i per això hem de passar per les autopistes. No penso pagar més
Guillem Carbó
veí de l'empordà
 
És injust que siguem la caixa de la resta de la Península. Si falten diners, que els vagin a buscar on no paguen
Jordi Torras
veí de la plana de vic

“Ha estat un èxit aclaparador”

El president i diputat de Solidaritat Toni Strubell va ser un dels conductors que van passar, sense pagar, pel peatge de Girona Sud. “Hem aconseguit que centenars de gironins s'hagin mobilitzat en contra d'una situació manifestament injusta. I han pogut expressar la seva indignació envers una situació d'explotació que es tradueix en el fet que els catalans paguem el 67% de les autopistes de la nostra butxaca mentre que a la resta d'Espanya es paga un 4%”, va raonar Strubell. El diputat de Solidaritat va qualificar el seguiment de la campanya d'“èxit aclaparador” i va dir que, després d'haver-se negat a abonar l'import del peatge, els ciutadans se'n podien anar cap a casa “amb la sensació de la feina ben feta”.
La diputada d'ERC i exconsellera Carme Capdevila va ser present a l'acte de protesta al peatge de Girona Sud. Capdevila va qualificar la campanya d'èxit i, a la tarda, a través d'una piulada, va dir: “Farts de pagar més, una, i dues i fins a tres vegades pels mateixos serveis.”

Sense capacitat de posar multes

La plataforma Prou Peatges va celebrar ahir la participació passiva de milers de catalans en el primer dia de la campanya #novullpagar. I exigeix a Abertis i al govern català de CiU el desmantellament dels peatges de Catalunya. Segons aquesta plataforma, el fet que en alguns peatges s'acabés aixecant la barrera posa en evidència que Abertis “ha esgotat tota possibilitat de tramitar multes il·legals”. “Contra qui? Contra els que passaven perquè la mateixa concessionària ha aixecat les barreres? Contra els que han passat abans? Els de després? Els de la setmana passada? Els de demà?”, es pregunten els organitzadors. La plataforma creu que ha arribat el moment que Abertis “deixi de fer el ridícul, deixi de prendre els diners dels catalans i comenci a desmantellar els peatges de Catalunya”. Considera que s'ha arribat a un punt de no-retorn i que fins que no s'hagin desmantellat tots els peatges del territori, els catalans han de continuar negant-se a pagar pel fet d'utilitzar una autopista.

Font: El Punt Avui - http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/2-societat/5-societat/535382-el-no-vull-pagar-es-va-encomanant.html

Josep Casadellà, pioner del boicot als peatges: "Ja hem fet la bona obra del dia"

L'iniciador del moviment #novullpagar repeteix acció a Girona sud. L'ARA l'acompanya
Josep Casadellà mostra els tiquets de peatge que no ha pagat.  
Josep Casadellà mostra els tiquets de peatge que no ha pagat. CÈLIA ATSET
 
Josep Casadellà, el veí d'Anglès que va iniciar la campanya #novullpagar, es treu de la butxaca set tiquets de l'autopista. Són els cops que, de moment, s'ha negat a fer front a l'import del peatge des del març, quan va penjar el vídeo al YouTube.
Aquesta vuitena vegada l'acompanya el seu fill Joan, que mira el pare com el seu heroi particular. "Ens ha donat una lliçó des del primer dia", explica el fill.

Font : DiariAra - http://www.ara.cat/societat/Josep-Casadella-boicot-peatges-Ja_0_692330922.html

Abertis asegura que sólo un 1,5% de los usuarios se ha negado a pagar peajes

  • Entre las seis y las 14.00 horas un total de 2.500 personas se han sumado
  • Ha generado largas colas y tiempo de espera para los conductores
  • La situación ha transcurrido con normalidad a pesar de los atascos
La jornada de campaña contra los peajes en Cataluña se ha saldado, según fuentes de Abertis, con la negativa a pagar de un 1,5% de los usuarios de las autopistas. Entre las seis de la mañana y las 14.00 horas un total de 2.500 personas se han sumado al llamamiento de la Plataforma 'No Vull Pagar', lo que ha generado largas colas y tiempo de espera para los conductores.
Los trabajadores del peaje han indicado que durante toda la mañana han llegado personas que se han negado a pagar, aunque la mayor parte se ha concentrado entre las 12 y las 13 horas, momento en que se han juntado en el lugar numerosos coches adornados con banderas catalanas y carteles en contra de los peajes.

"Los peajes están más que amortizados, desde hace años. Yo mismo he entrado en Sant Sadurní y ahora tengo que pagar 2,10 euros. Y así cada día", ha manifestado uno de los usuario, Juan Manuel Alonso.
"Los peajes están más que amortizados, desde hace años", dice un conductor

Las personas que no quieren pagar el peaje informan al cobrador que les toma nota de la matrícula y también comprueba el DNI. Posteriormente le indica que puede ser sancionado y que recibirá la multa en casa.

Antonia, que viajaba desde Tarragona con tres amigas, ha asegurado que "en Tarragona no he querido pagar, pero me ha dado miedo el cobrador que me ha dicho que tendría que buscar un abogado para recurrir la multa".

"Aquí esperaba que hubiese más movimiento, gente de la plataforma, pero no hay nada así que voy a volver a pagar aunque estoy en contra de los peajes", ha agregado.

"Los peajes significan una discriminación para los catalanes y exigimos al Govern que se ponga de parte de la ciudadanía de Cataluña y nos apoye en este sentido", ha dicho, por su parte, José Coronado, que volvía a casa después de pasar unos días en Valencia.
Los operarios anotan la matrícula de quienes no pagan. | Marga CruzLos operarios anotan la matrícula de quienes no pagan. | Marga Cruz

La situación ha transcurrido con normalidad a pesar de las largas colas que se han registrado a la hora de la protesta. Algunos de los conductores que optaban por pagar lamentaban la protesta porque hacía más lento su viaje.

"Si queremos buenas carreteras tendremos que pagarlas, no?", se preguntaba Agustín en medio de la larga cola que se había formado.

Font: El Mundo

Abertis xifra en 2.500 els #novullpagar però va obrir barreres a Mollet i a Girona Sud

La concessionària diu que només representen l'1,5% dels vehicles que han passat per l'autopista. El grup va tenir un benefici brut de 135 M? durant el primer trimestre del 2012 i només van invertir 36 M? a les seves autopistes en el mateix període

02.05.2012 - 11:05 - Països Catalans


La concessionària d'autopistes Abertis ha xifrat en uns 2.500 els conductors que ahir al matí es van negar a abonar l'import dels peatges en resposta a la crida convocada per #novullpagar. Segons assegura la concessionària, aquests són els casos que s'han comptabilitzat entre les sis del matí i les dues de la tarda. Abertis indica que els conductors insubmisos representen "només" l'1,5% de tots els vehicles que aquest Primer de Maig van agafar l'autopista durant aquestes vuit hores. Fonts de la concessionària han volgut posar de relleu, d'aquesta manera, que la incidència de la protesta "ha estat mínima". El #novullpagar popular d'ahir al migdia es va dur a terme en una quinzena de peatges de Catalunya i el País Valencià.

El diputat de Solidaritat Catalana per la Independència (SI), Uriel Bertran, va celebrar l'"èxit rotund" del boicot als peatges en l'acció de protesta d'aquest dimarts 1 de maig convocada pel col·lectiu #novullpagar. Bertran va indicar que s'ha produït un "efecte contagi i més de 3 de cada 5 vehicles s'han sumat a la campanya i no pagaran més peatges”. “Amb l'obertura de barreres Abertis es reconeix impotent per tramitar cap sanció”, va remarcar. En aquest sentit, segons el dirigent independentista l'empresa concessionària va obrir barreres a Mollet i Girona Sud i “si avui obren barreres hem d'obligar-los a obrir-les sempre” per preguntar-se “com Abertis s'atreveix a amenaçar-nos amb multes il·legals si quan volen obren barreres?”. També va reclamar que es "desmantelli els peatges que després de 40 anys enriquint-se amb ells, ja els han amortitzat desenes de vegades”.  També que "el Govern de CiU no cometi cap il·legalitat ni delicte de prevaricació i anunciï que no faran cas de les amenaces d'Abertis d'interposar multes il·legals”.

Abertis és, amb diferència, el primer operador del mercat català dels peatges. El grup català participat per La Caixa (en un 28%) i pel fons britànic de capital risc CVC (15%) controla a Catalunya una xarxa d'autopistes de gairebé 600 quilòmetres de longitud a través de tres concessionàries: Acesa -el germen del grup Abertis, nascut l'any 2003-, Invicat i Aucat. Els peatges d'aquestes tres companyies (que aglutinen les autopistes AP-7, AP-2, C-31, C-32, C-33 i els túnels del Garraf) van sumar uns ingressos de 172 milions d'euros durant el primer trimestre del 2012 i un benefici brut d'explotació (ebitda) de 135 milions d'euros, segons la presentació de resultats de la mateixa companyia.

Aquesta relació entre ingressos i beneficis evidencia una rendibilitat altíssima del negoci dels peatges, almenys en el cas d'unes instal·lacions que fa dècades que funcionen i que es poden considerar amortitzades. Els períodes de concessió d'Abertis expiren el 2021 (Acesa i Invicat) i el 2039 (Aucat). Durant el primer trimestre de l'any Abertis ha invertit a les seves autopistes catalanes 36 milions d'euros.

 

Miles de conductores participan en la insumisión contra los peajes

La protesta de la plataforma Prou Peatges colapsa algunas vías de pago y Abertis descarta abrir las barreras

Vida | 01/05/2012 - 12:46h | 01/05/2012 - 18:39h 

Vilassar de dalt. (Redacción y agencias).- La convocatoria #novullpagar Prou Peatges (Basta de Peajes), llevada a cabo en once peajes de Catalunya y tres de la comunidad valenciana, ha concentrado miles de vehículos en los puntos de protesta y ha colapsado parte de los peajes, provocando colas sobre todo en las cabinas de pago manual.

El peaje de Vilassar de Mar (Barcelona) en la C-32 ha registrado retenciones de hasta tres kilómetros en ambos sentidos este mediodía. Al principio, la protesta se ha realizado en los peajes manuales pero después se ha trasladado a los automáticos y algún coche ha pasado también sin pagar en los de Teletac.

El secretario general de Solidaritat Catalana per la Independència (SI), Uriel Bertran, ha participado en la protesta y ha explicado que su partido está recibiendo muchas demandas de ciudadanos que quieren recibir asesoramiento sobre este asunto.

"Nosotros pensamos que las multas no llegarán. Sabemos que este es un punto de no retorno, el primer tramo para comenzar a desmantelar los peajes de Catalunya. Están amortizados. Abertis es una empresa que se ha enriquecido a costa de los catalanes, lo que pedimos es que hagan algo en favor de los catalanes", ha subrayado.

A parte del peaje de Vilassar, también ha habido medio kilómetro de rentenciones al mediodía en el peaje de la autopista AP-7 en Martorell, y sesenta metros de retención en los peajes de pago manual en la C-16 en Manresa (Barcelona).

El personal de autopista ha tenido a varios vehículos retenidos cerca de una hora porque estos se negaban a pasar con el semáforo en rojo.

Según el SCT, las carreteras han registrado en general poca afluencia este mediodía, y es que la previsión indica que el grueso de coches que tiene que volver a Barcelona y su área metropolitana con motivo de la operación retorno del puente festivo lo hará esta tarde.

La acción ha empezado hacia las doce del mediodía, momento en el que coches procedentes de diferentes puntos han coincidido en los peajes haciendo sonar los cláxones y solicitando el paso gratuito. La protesta se ha  desarrollado sin incidentes destacables. Los trabajadores se han limitado a anotar las matrículas de los coches que han decidido no pagar para posteriormente dejarles el paso libre.

Abertis ha anunciado que descarta levantar las barreras para aliviar las colas que se están registrando en estos peajes.

Centenares de conductores se niegan a pagar en el peaje de Martorell

Los trabajadores del peaje han indicado que durante toda la mañana han llegado personas que se han negado a pagar, aunque la mayor parte se ha concentrado entre las 12 y las 13 horas, momento en que se han juntado en el lugar numerosos coches adornados con banderas catalanas y carteles en contra de los peajes.

"Los peajes están más que amortizados, desde hace años. Yo mismo he entrado en Sant Sadurní y ahora tengo que pagar 2,10 euros. Y así cada día", ha manifestado uno de los usuario, Juan Manuel Alonso.

Antonia, que viajaba hoy desde Tarragona con tres amigas, ha asegurado que "en Tarragona no he querido pagar, pero me ha dado miedo el cobrador que me ha dicho que tendría que buscar un abogado para recurrir la multa".

"Aquí esperaba que hubiese más movimiento, gente de la plataforma, pero no hay nada así que voy a volver a pagar aunque estoy en contra de los peajes", ha agregado.

"Los peajes significan una discriminación para los catalanes y exigimos al Govern que se ponga de parte de la ciudadanía de Catalunya y nos apoye en este sentido", ha dicho, por su parte, José Coronado, que volvía a casa después de pasar unos días en Valencia.

La situación ha transcurrido con normalidad a pesar de las largas colas que se han registrado a la hora de la protesta. Algunos de los conductores que optaban por pagar lamentaban la protesta porque hacía más lento su viaje."Si queremos buenas carreteras tendremos que pagarlas, no?", se preguntaba Agustín en medio de la larga cola que se había formado.

Los organizadores se felicitan por el seguimiento

La Plataforma #novullpagar Prou Peatges (Basta de Peajes) ha celebrado, a través de un comunicado, la participación masiva de miles de catalanes en el primer #novullpagar popular y exige a Abertis y al Gobierno de CiU el desmantelamiento de los peajes en Catalunya.

"Los catalanes hemos enriquecido Abertis durante 43 años, hemos pagado decenas de veces los costes de los peajes y ahora corresponde a Abertis y al gobierno de CiU el desmantelamiento de todos los peajes de Catalunya", señala el escrito.

Abertis, por su parte, ha cifrado en 2.500 los casos de impago hasta las 14:00 de la tarde.
Después de esta protesta, la plataforma Prou Peatges ha convocado una reunión del grupo de peajes para el 14 de mayo.

Un centenar de conductores se niega cada día a pagar el peaje en las autopistas catalanas desde que comenzó la campaña ciudadana "#novullpagar" (no quiero pagar) porque consideran que Catalunya sufre un agravio comparativo con relación al resto de España.
La iniciativa Prou Peatges (Basta de peajes) ha sido impulsada por un grupo de ciudadanos y difundida a través de Internet y cuenta con el apoyo de ERC y Solidaritat per la Indepència (SI).

Font: La Vanguardia

Abertis registra 2.500 casos d'impagament als peatges per la iniciativa "No vull pagar"

Redacció Actualitzat a les 20:35 h   01/05/2012

Força vehicles s'han adherit aquest 1 de maig a la iniciativa "No vull pagar", que anima els ciutadans a no pagar en catorze peatges per protestar pel greuge que representa que a Catalunya es concentri la majoria de vies de pagament de l'estat espanyol. En un ambient festiu, amb pancartes de la campanya, senyeres i estelades, i amb el soroll constant dels clàxons, ciutadans han acudit als peatges per denunciar el greuge de què és objecte Catalunya. Personal d'Abertis apuntava les matrícules dels cotxes en una llibreta; diversos conductors han sortit dels vehicles per reclamar que s'aixequessin les barreres. La concessionària ha confirmat 2.500 impagaments fins a les dues del migdia; la plataforma Prou Peatges ha celebrat la participació "massiva" en una protesta que ha causat col·lapses puntuals i ha marcat una "operació tornada" força fluida.




Abertis ha confirmat que 2.500 conductors s'han negat a pagar el peatge entre les 6 del matí i les 2 del migdia amb motiu de la iniciativa "No vull pagar". Segons l'empresa, això significa un 1,5% del total, una incidència que qualifica de "mínima" i que no ha portat problemes de circulació excepte en casos "puntuals", en què alguns cotxes s'han parat al peatge i diverses persones s'han posat a repartir fulletons.

Segons uns quants usuaris, la concessionària d'autopistes ha tancat algunes de les cabines manuals del peatge de la C-32 a Vilassar amb l'objectiu d'atenuar la protesta. Ara bé, finalment el personal de la companyia ha sortit de les cabines per anotar en una llibreta les matrícules dels vehicles que s'anaven adherint a l'acció de protesta i les cues han arribat als vint minuts.

Entre els manifestants, el secretari general de Solidaritat Catalana per la Independència (SI), Uriel Bertran, que ha repartit tríptics als conductors aturats al peatge de Vilassar per animar-los a participar en la protesta, que, segons ha dit, serveix per demostrar que "els catalans ja han dit prou a l'espoli espanyol".

En el cas dels peatges amb targeta, els usuaris que volen passar sense pagar han de pitjar el botó de l'intèrfon d'ajuda i s'han d'esperar que un treballador d'Abertis se'ls acosti per poder-los apuntar la matrícula i els aixequi la barrera. Els manifestants demanen que els deixin passar amb el semàfor verd, per no cometre una infracció de trànsit. Alguns usuaris han explicat que, just quan passaven el peatge, el semàfor que estava en verd canviava a vermell.

Al peatge de sortida de l'AP-7 a l'Hospitalet de l'Infant, la situació és semblant i també s'hi han format llargues cues. En aquest punt també hi ha representants polítics, en aquest cas d'Esquerra Republicana de Catalunya al Camp de Tarragona.

A totes les cabines dels peatges hi ha un cartell en què es pot llegir: "L'empresa informa que la conducta consistent a no pagar el viatge podria ser constitutiva d'infracció del reglament general de circulació."

La plataforma Prou Peatges ha organitzat la protesta a partir de les dotze del migdia a més d'una desena de peatges de Catalunya i tres més del País Valencià. El col·lectiu ha considerat "massiva" la resposta dels conductors i farà pública aquest dimecres la data de la nova jornada de protesta als peatges. A més, ha tornat a criticar els polítics que donen suport a la campanya però no han tornat el teletac que els faciliten al Parlament.

El conseller d'Interior, Felip Puig, ja va informar aquest dilluns que no preveia cap dispositiu especial dels Mossos per aquesta protesta i que no enviaria agents a multar els conductors que es neguessin a abonar el cost del peatge. Puig, però, també va advertir que, si Abertis tramitava les denúncies, el Servei Català de Trànsit les hauria d'estudiar i podria imposar sancions de fins a 100 euros.

Perla seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha convocat per al 14 de maig el grup format pel govern, els grups polítics, les empreses concessionàries, els sindicats i les cambres de comerç per estudiar la reordenació dels peatges.

El moviment "No vull pagar" avisa que, si les multes s'acaben aplicant, presentarà querelles per prevaricació i abús de poder. En els darrers dies, més de 1.500 persones s'han negat a pagar els peatges a Catalunya.

Font: 324.cat

El #novullpagar es fa gran

Resposta multitudinària a la convocatòria d'ahir en una quinzena de peatges · Abertis diu que 2.500 vehicles no havien pagat ahir a migdia

La campanya de protesta als peatges #novullpagar havia anat agafant més i més força aquests últims dies i ahir, amb la convocatòria multitudinària en una quinzena de peatges del país, va adquirir una dimensió encara més gran.

Poc abans de migdia milers de cotxes ja passaven sense pagar en alguns peatges, sobretot del Principat, però també del País Valencià. Abertis va parlar de 2.500 conductors que no havien pagat entre les sis del matí i les dues del migdia.

Hi hagué peatges, especialment als que es feien cues importants, en què els treballadors de les empreses concessionàries optaren per no apuntar matrícules i deixar passar els conductors que protestaven. La norma, tanmateix, era d'anotar les dades de cada cotxe. Abertis, propietària de la majoria de les autopistes, ha fet saber que faria servir aquestes dades per proposar multes contra els conductors.

Gran incidència a Vilassar

Un dels peatges més contestat fou el de l'autopista C-32, a Vilassar, on el Servei Català de Trànsit informà que hi havia  cues de més d'un quilòmetre. De fet, aquest és el peatge més antic del país i fa ja més de quaranta anys que els usuaris el paguen. En aquest indret, el diputat de Solidaritat Catalana per la Independència (SI), Uriel Bertran, va repartir material de campanya i es declarà molt satisfet de la resposta dels catalans al primer #novullpagar popular. Bertran ha exigit a Abertis el desmantellament dels peatges, amortitzats per les concessionàries 'desenes de vegades'; al govern de CiU, que 'no cometi cap il·legalitat ni delicte de prevaricació i que anunciï que no farà cas de les amenaces d'Abertis de fer imposar multes il·legals', i al poble de Catalunya, 'que continuï la campanya des d'ara mateix fins a la fi dels peatges'.

Barreres aixecades a Girona i a Mollet

El peatge de Girona sud va optar per aixecar les barreres en vista de la multitudinària presència de cotxes que participaven en la mobilització del #novullpagar. En molts pocs minuts, després de les dotze, les caravanes de cotxes, alguns dels quals amb estelades i pancartes reivindicatives, van col·lapsar l'accés a l'autopista, moment en el qual la concessionària va decidir de tirar les barreres amunt. Al peatge de Mollet també es van haver d'obrir les barreres una estona, per l'allau de vehicles (vídeo).

Policia espanyola al peatge de Martorell

El peatge de la AP-7 a Martorell va ser un dels més col·lapsats a migdia, amb cues de més d'un quilòmetre. El peatge era vigilat per la policia espanyola fortament armada, fet que va sorprendre molts dels participants en la convocatòria.

La guàrdia civil deté conductors a Ulldecona

Uns quants conductors que seguien la campanya al peatge d'Ulldecona, a l'autopista AP-7, foren retinguts per la guàrdia civil. Joan Pla va denunciar que els cobradors no volien posar el semàfor en verd i que els agents de la guàrdia civil, que apuntaven la matrícula del cotxes que feien cua al peatge, els feien passar en vermell, de primer, i els retenien, després.

El regidor d'ERC d'Alcanar (Montsià), Manel Martí, va denunciar un altre incident amb la guàrdia civil al mateix peatge d'Alcanar-Ulldecona-Vinaròs. Segons que va explicar a VilaWeb, el seu vehicle fou retingut gairebé una hora i tots els ocupants foren identificats pels agents, que els van dir que rebrien una denúncia de la delegació de govern. Segons Martí, van ser moments de tensió: 'Ens han dit que els parléssem en espanyol i que, si fèiem cap foto o enregistrament, ens requisarien les càmeres'. Els agents també van multar per fer sonar el clàxon i per sortir del vehicle sense armilla reflectora.

SI, ERC i la CUP protesten

Entre els conductors hi havia càrrecs i representants tant de Solidaritat com d'Esquerra i de les CUP, com Uriel Bertan, Alfons López Tena (SI) i Anna Simó (ERC).

Prova de força

La campanya #novullpagar d'insubmissió als peatges s'havia imposat una autèntica prova de foc, la d'una acció multitudinària a migdia als peatges d'Algemesí (AP-7), Amposta-Deltebre (AP-7), Castelló (AP-7), Figueres sud (AP-7), Girona sud (AP-7), Manresa (C-16), Martorell (AP-7), Mollet (C-33), Reus (AP-7), Sagunt-València (AP-7), Terrassa-les Fonts (C-16), Túnels del Garraf (C-32), Ulldecona-Vinaròs (AP-7) i Vilassar (C-32). Espontàniament també es feren accions a peatges que no eren a la llista.

En una guia d'actuació els promotors proposaven als participants que, en arribant al peatge a migdia, passessin per la cabina de pagament manual i diguessin que no volien pagar.
Tot amb tot, alguns conductors van avisar al matí que hi havia cabines de pagament manual tancades en alguns peatges, però que es podia deixar de pagar als peatges automàtics prement el botó d'assistència. Vegeu uns vídeos sobre la manera de fer un #novullpagar en un peatge automàtic.

Font: Vilaweb.cat

“Jo no passo amb el llum vermell”

Els conductors van envair ahir el peatge de Vilassar de Dalt formant cues quilomètriques

Els operaris no donaven a l'abast per apuntar les matrícules abans de posar el llum verd i aixecar les barreres

 

Un conductor mostrant el seu suport a la campanya al peatge de Vilassar, ahir al migdia Foto: ORIOL DURAN.1

Cotxes aturats en totes dues direccions anaven ocupant ahir al migdia els tres carrils de l'autopista del Maresme. La convocatòria de la plataforma Prou Peatges va arribar a col·lapsar el peatge que té “l'honor” de ser el més antic de l'Estat espanyol i no es podia veure fins on arribaven les cues. Els bolígrafs i les llibretes dels operaris de les cabines del peatges treien fum de tant que hi apuntaven les matrícules dels qui no volien pagar. La mateixa operació abans de posar el llum verd i aixecar la barrera. Pel sistema de pagament manual, tot semblava controlat, però als carrils del Teletac i els automàtics es van començar a bloquejar les màquines i els llums dels semàfors no es posaven verds.

“Jo no passo en vermell”, deia cridant una conductora a l'operari, que amb taps a les orelles, per evitar el soroll eixordador de les botzines, li suplicava que tirés endavant malgrat el llum vermell. “N'hi ha que ja han fet tres voltes i nosaltres només en podrem fer una perquè falla el semàfor”, hi afegia el copilot. Connectats a les xarxes socials, feien juguesques per passar el màxim de cops el peatge. Finalment, per descans de tothom, el llum verd va saltar. Darrere el cotxe i amb el gas a fons van passar quatre o cinc vehicles, amb els conductors desesperats. Un dels quals amb la targeta a la mà per pagar va aprofitar que tothom passava i la barrera no baixava per tirar pel dret. A la pràctica, tot i que la concessionària Abertis es negués a aixecar les barreres, es va veure com deixaven passar alguns cotxes. Els més resignats van ser els conductors als quals la protesta els va agafar desprevinguts. Molts eren estrangers que aprofitaven l'anar i venir dels periodistes per mirar d'entendre què passava. Els que integraven la caravana de vehicles que sortia de Mataró per plantar-se al mig del peatge van repartir adhesius entre els cotxes per no pagar. El secretari general de SI, Uriel Bertran, es mostrava convençut que no és viable que Abertis reclami les factures per impagaments.

L'anunci de sancions de fins a 100 euros hauria frenat alguns conductors.
“L'altre dia vam anar a Tossa i no vam pagar, però a la tornada ens vam acollonir”, deia la Maria, una veïna de Mataró que ahir no tornava a pagar per anar a Barcelona. Al seu costat, un barceloní havia vingut fins al peatge de Vilassar de Dalt, amb el Teletac amagat a sota el seient. “Abans he creuat en un moment, però ara no va
el llum verd.” I per què el porta,
el Teletac? “Avui m'han convençut que puc desfer-me'n.”
Darrera actualització ( Dimecres, 2 de maig del 2012 11:11 )

Font: El Punt Avui

Insubmissió festiva als peatges

Milers de conductors es neguen a pagar a més d'una desena de peatges

Abertis assegura que “en els pròxims dies” tramitarà les denúncies

El dia 20 hi haurà una segona protesta popular

 

“Èxit rotund”, pels uns, i “jornada tranquil·la”, pels altres. La plataforma ciutadana Prou Peatges, que ahir va convocar el primer boicot col·lectiu a onze peatges catalans i tres de valencians per denunciar el greuge de Catalunya respecte a la resta de l'Estat amb les carreteres de pagament, es mostrava satisfeta per la participació de centenars de vehicles en la protesta. A l'altre cap de corda, la concessionària Abertis qualificava la jornada de protesta de “tranquil·la” i sense incidents remarcables. Mentrestant, confirmava que “en els pròxims dies” procediran a tramitar les denúncies contra tots els que s'hagin negat a pagar.

Els conductors que es van sumar al boicot van viure la reivindicació de manera festiva. Amb pancartes amb el lema “No vull pagar” i també amb senyeres i estelades, van fer sonar insistentment els clàxons. Com en els dies anteriors, els empleats d'Abertis van demanar la documentació als conductors, els van avisar que no pagar seria motiu de denúncia, i els van acabar obrint la barrera. Des de primera hora del matí i fins a les dues de la tarda, Abertis va registrar 2.500 casos d'impagament als catorze peatges de Catalunya on s'havia convocat l'acte de protesta. Una xifra que representa aproximadament l'1,5% dels vehicles.

La concentració va provocar un alentiment important de la circulació i, a l'hora punta –la protesta estava convocada per les dotze del migdia–, retencions importants. Fonts d'Abertis admetien que “en algun cas” hi havia hagut “una certa aglomeració”, però destacaven que no es podia parlar de col·lapse. “No han generat cap retenció important a l'autopista”, hi afegien. La concessionària, però, va voler deixar clar que en cap cas no s'havia produït un aixecament de les barreres.

Als peatges catalans on estava convocada oficialment l'acció de protesta hi havia agents dels Mossos d'Esquadra, tot i que la seva presència va servir sobretot per controlar que els manifestants que baixaven del vehicle, per demanar l'aixecament de barreres, no envaïssin la via. L'única actuació remarcable dels Mossos es va fer a la sortida de l'autopista AP-7 de Girona Sud, on unes 300 persones donaven el seu suport als conductors que es negaven a pagar.

Al peatge de la C-32 a Vilassar, el més antic de l'Estat, va ser un altre dels punts calents, i un percentatge molt elevat de conductors van passar sense pagar. En aquest tram s'hi trobava entre els manifestants el secretari general de Solidaritat Catalana per la Independència (SI), Uriel Bertran, que va repartir tríptics als conductors per animar-los a participar en la protesta. ERC també es va sumar a la iniciativa. El diputat Sergi de los Rios i el president regional d'ERC, Josep Andreu, van participar en la protesta al peatge de l'Hospitalet de l'Infant.
 
Les carreteres
són una vergonya
i per això hem de passar per les autopistes. No
penso pagar més
 
Guillem Carbó
 veí de l'empordà
 
El govern està al poder perquè el poble l'hi ha donat, però el poble l'hi pot treure. Hem de dir prou
 
Anna Maria Boix
vEÏNA DE LLORET DE MAR

El #novullpagar aixeca barreres

Centenars de gironins van protagonitzar ahir una campanya popular d'impagament sense precedents a Catalunya. A les dotze del migdia, i en resposta a la convocatòria popular, molts conductors van arribar expressament, i no pas perquè tornessin del pont del Primer de Maig, al peatge de Girona Sud amb la clara intenció de passar sense pagar. Els cotxes van formar una llarga cua que va ocupar tota l'entrada sud fins a arribar a l'AP-7. Si bé inicialment els operaris d'Acesa anaven prenent nota de les matrícules dels cotxes, un quart d'hora després, el col·lapse era de tal magnitud que es van veure obligats a canviar d'actitud, i es van limitar a recollir els tiquets i a anar obrint la barrera. Un cop passat el peatge, un grup de simpatitzants amb la causa, juntament amb militants d'ERC i de Solidaritat Catalana per la Independència, obsequiaven els conductors amb aplaudiments. Els agents dels Mossos es van mantenir en actitud vigilant i no van intervenir en cap moment.
N. ASTORCH

Darrera actualització ( Dimecres, 2 de maig del 2012 02:00 )

 Font: El Punt Avui

La Punta d'en Jap

Acudit del Punt Avui sobre els peatges.



Font: El Punt Avui

#novullpagar pitja l'accelerador

La concessionària Abertis calcula que l'1,5% dels cotxes van secundar la crida a no abonar peatges

La protesta antipeatges col·lapsa la C-32 a Vilassar, però aconsegueix un èxit modest a la resta d'autopistes

Peatge C-32 a Vilassar. JULIO CARBÓ
Peatge col·lapsat a Martorell, al migdia. JOSEP GARCIA

La plataforma Prou Peatges ha tingut aquest dimarts un èxit modest en la seva crida a no pagar a les autopistes (consigna seguida fins a les dues del migdia per uns 2.500 cotxes segons les empreses concessionàries), però sí que va obtenir un èxit rotund en el seu objectiu de donar a conèixer les seves queixes. La plataforma, que denuncia l'existència de peatges en més del 50% de les vies ràpides catalanes i exigeix que siguin retirats perquè els considera de sobres amortitzats, prepara una altra protesta per al dia 20 de maig. Fins a aquest dimarts, els objectors eren uns 100 diaris.
Els problemes en els 11 peatges on s'ha convocat la protesta han estat escassos, excepte a Vilassar (Maresme, C-32) i Sant Vicenç de Castellet (Bages, C-16), encara que un dels convocants ha al·legat que el seu objectiu no era provocar un col·lapse a la carretera, sinó simplement passar les barreres sense pagar per denunciar el tracte "injust" que reben els conductors catalans. La iniciativa tenia el suport de Solidaritat per la Independència (SI) i Esquerra Republicana (ERC).

Treballadors amb flegma

A partir del migdia, tal com havien acordat a les xarxes socials, els participants en el boicot han començat a arribar als peatges tocant el clàxon i onejant banderes catalanes. En aquells moments, que coincidien amb les manifestacions del Primer de Maig, el trànsit era escàs.
"No vull pagar", repetien els objectors als soferts treballadors de les autopistes, que estaven perfectament informats del boicot. De fet, els conductors díscols no han hagut d'explicar els motius pels quals no volien pagar perquè els treballadors, amb molta indolència, es limitaven a assentir, sortien de la cabina, agafaven la matrícula i els aixecaven la barrera. Tot en ordre i de manera pacífica. L'únic problema s'ha produït quan algun objector s'ha negat a passar per la barrera amb el semàfor en vermell.
Alguns conductors que eren al peatge han volgut imitar els manifestants, però la majoria han acabat desistint quan el treballador els informava que s'exposaven a una multa de fins a 100 euros i que apuntarien la matrícula. La lentitud del procés, sumada a les poques ganes de passar dels mateixos convocants, ha provocat que es formessin algunes retencions. Hi ha hagut fins i tot conductors aliens a la protesta, inclosos molts estrangers, que tocaven el clàxon pensant que eren davant un problema tècnic del peatge.

¿Barreres aixecades?

L'empresa concessionària Abertis ha informat que, entre les 6.00 i les 14.00 hores, uns 2.500 conductors (l'1,5% del total) s'han negat a pagar seguint la crida de la plataforma Prou Peatges. Encara que la companyia ha assegurat que no ha aixecat barreres en cap cas, els convocants afirmen el contrari i asseguren que això impedirà tramitar multes. La concessionària Autema, també afectada per la protesta en un dels seus peatges, no ha fet valoracions sobre la jornada.
Als peatges de Mollet del Vallès (C-33), Martorell (AP-7) i Girona Sud (AP-7), com ha pogut comprovar aquest diari, la protesta ha estat protagonitzada majoritàriament per simpatitzants de la campanya que s'havien desplaçat a propòsit, amb banderes, pancartes i megàfons. Alguns fins i tot han arribat a passar pel peatge dues vegades. El temps d'espera ha oscil·lat entre 5 i 20 minuts en el moment àlgid de la protesta, entre les 12.00 i les 12.45 hores. Els manifestants han ocupat els carrils de pagament manual, però molts conductors, al veure el retard, han canviat de carril.
L'èxit més gran l'ha obtingut la plataforma a Vilassar, a la C-32, on s'han registrat retencions d'aproximadament un quilòmetre en els dos sentits, segons el Servei Català del Trànsit (SCT). Al Maresme, que compta amb el peatge més antic d'Espanya, els manifestants han animat ciutadans aliens al boicot a seguir-los els passos. Al principi, la protesta s'ha fet a les barreres manuals, però després s'ha traslladat a les automàtiques i algun cotxe ha passat també sense pagar pel carril de Teletac.
La protesta ha provocat un altre quilòmetre de cues a la C-16, a Sant Vicenç de Castellet, quan els manifestants han decidit tallar la via a l'altura del peatge.

Hipocresia

En un comunicat, els organitzadors de la protesta han celebrat "la participació massiva" dels catalans i han exigit a Abertis i a la Generalitat el "desmantellament dels peatges a Catalunya". Segons la plataforma Prou Peatges, els catalans han enriquit les concessionàries durant 43 anys perquè han pagat "desenes de vegades els costos" de la construcció de les vies. La plataforma ha denunciat també la "hipocresia" dels diputats ("tots excepte els de SI", assegura) que han "volgut fer-se la foto [...] mentre que els catalans encara els paguen els peatges a través del Teletac".

 Font: el periodico.cat

Revolta als peatges

Una cinquantena de vehicles amb estelades col·lapsen el de Martorell
Esquerra i la plataforma no'vullpagar' han mobilitzat una cinquantena de vehicles del Baix Llobregat i del Penedès que han col·lapsat el peatge de Martorell cap a les dotze del migdia. Un dels vehicles estava conduït per la portaveu d'ERC al Parlament, Anna Simó, a més de dirigents comarcals.
Abertis ha optat per no posar traves, però ha anotat la matrícula de tot aquells vehicle que no pagaven el peatge. La caravana ha irromput amb clàxons i estelades.
Anna Simó ha participat en la protesta contra els peatges i ha explicat que "és el primer cop que marxo d'un lloc sense pagar". "Encara que la gent no s'ho cregui, sóc honrada", ha ironitzat.

Simó ha explicat el procediment par passar el peatge i ha recomanat ser "molt educats i dir que 'no volem pagar' amb un somriure". També ha recordat que "no tenim obligació d'identificar-nos", atès que amb la matrícula del cotxe ja val.

D'altra banda, la dirigent d'ERC ha assenyalat que "en diversos peatges han tancat el pas manual". En aquest cas "ens hem d'adreçar als peatges per pagament amb targeta i prémer el botó de servei tècnic fins que ens deixin passar".

"El que no pot ser és que tanquin els peatges manuals, perquè estan discriminant la ciutadania que no vol o no pot pagar amb targetes. Abertis s'equivoca", ha sentenciat.

El #novullpagar massiu provoca llargues cues als peatges catalans

Uriel Bertran reparteix tríptics al peatge de la C-32 a Vilassar
Uriel Bertran #novullpagar
La iniciativa popular #novullpagar, contra els peatges catalans, convocada a les 12 hores d’avui en diversos punts de les autopistes catalanes està tenint molta afluència.

Sota un ambient festiu amb pancartes de la campanya, senyeres, estelades i el soroll constant dels clàxons diversos ciutadans han acudit a la desena de punts on s'ha convocat al manifestació per denunciar un greuge cap a Catalunya respecte la resta de l'Estat amb les carreteres de pagament.

C-32, Vilassar
A peu de peatge de la C-32 a Vilassar, com a mínim tres de cinc vehicles passen sense pagar. Personal d'Abertis va apuntant les matrícules dels cotxes en una llibreta, mentre diversos conductors han sortit dels seus vehicles per reclamar que s'aixequin les barreres.

Abertis ha tancat algunes de les cabines manuals del peatge de la C-32 a Vilassar, potser amb l'objectiu d'atenuar la protesta. Entre els manifestants, el secretari general de Solidaritat Catalana per la Independència (SI), Uriel Bertran, es dedica a repartir tríptics als conductors aturats al peatge de Vilassar, animant-los a participar a la protesta. Segons ell, aquest acte serveix per demostrar que "els catalans ja han dit prou" a l'"espoli espanyol".

A Vilassar, la presència policial és reduïda, fet que confirma la intenció que ja va avançar el conseller Felip Puig. Hi ha alguns Mossos d'Esquadra per vetllar per la seguretat dels periodistes.

En el cas de les cabines amb targeta, els usuaris que volen passar sense pagar, premen l'intèrfon d'ajuda i s'han d'esperar a què un treballador d'Abertis s'acosti a ells per tal de poder apuntar la seva matrícula. Els manifestants demanen que els deixin passar amb el semàfor en verd. Observant a peu de peatge, es pot veure que la mitjana de temps que es tarda per passar sense pagar és de tres minuts.

AP-7, Hospitalet de l’Infant

Al peatge de sortida de l'AP-7 a l'Hospitalet de l'Infant la situació és similar, també s'hi han format llargues cues. En aquest punt també hi ha representants polítics, en aquest cas d'Esquerra Republicana de Catalunya al Camp de Tarragona.

Les xarxes socials, sobretot Twitter, demostren que la situació és similar als altres punts de la protesta. Els peatges on la Plataforma Prou Peatges ha convocat la manifestació de manera oficial són el de la C-32 a Vilassar en tots dos sentits; el de l'AP-7 a Martorell en sentit Barcelona; el de la C-33 A Mollet en tots dos sentits; el de la C-16 a Manresa en tots dos sentits; a la sortida de Girona Sud; a la sortida de Figueres Sud; als Túnels del Garraf; a la sortida Amposta-Deltebre; a la d'Ulldecona-Vinaròs; al peatge Terrassa-LesFonts; i a la sortida de Reus.

Al País Valencià s'ha convocat a les sortides d'Algemesí, Sagunt-València i Castelló.
 

Miles de conductores no pagan los peajes catalanes en señal de protesta

Varios centenares de conductores han secundado la movilización de la plataforma "Basta de peajes", y se han negado a pagar en las autopistas catalanas. La protesta, impulsada por grupos independentistas, ha provocado problemas en algunos peajes.

NO HAN CAUSADO GRANDES RETENCIONES

Miles de conductores no pagan los peajes catalanes en señal de protesta

Varios centenares de conductores han secundado la movilización de la plataforma "Basta de peajes", y se han negado a pagar en las autopistas catalanas. La protesta, impulsada por grupos independentistas, ha provocado problemas en algunos peajes.

Miles de personas no pagan los peajes en Cataluña en señal de protesta
Video: Beatriz Sobrino
Agencias  |  Madrid  | Actualizado el 01/05/2012 a las 18:25 horas 

Conductores que circulan por Cataluña y Valencia se han sumado este martes desde las 12.00 horas a la protesta organizada por la plataforma cívica 'Prou Peatges' ('Basta de peajes') para no pagar el importe en las barreras, aunque no han causado retenciones importantes, según informa el Servei Català de Trànsit (SCT).


Las más destacables son un kilómetro en la autopista C-32 en Vilassar de Dalt, en sentido sur hacia Barcelona; medio kilómetro en el peaje de la autopista AP-7 en Martorell, y sesenta metros de retención en los peajes de pago manual en la C-16 en Manresa (Barcelona).


Según el SCT, las carreteras registran en general poca afluencia este mediodía, ya que está previsto que el grueso de coches que tiene que volver a Barcelona y su área metropolitana con motivo de la operación retorno del puente festivo lo haga esta tarde.


Abertis ha asegurado que la compañía sigue identificando las matrículas de los coches que se niegan a pagar, para interponer las denuncias correspondientes.

Las protestas siguen una convocatoria conjunta en once peajes de Cataluña y tres de Valencia, coincidiendo con el Día del Trabajador, por el agravio comparativo que sufre Cataluña respecto al resto del Estado.

Font: Antena 3